Ljudi danas štuju život više nego ikada ranije. Čine sve kako bi ga poboljšali, kako bi ga učinili ugodnijim i lakšim, umjesto da ga učine značajnijim. Životu se mora dati značenje i smisao. Život nije svrha samome sebi. Život je sredstvo koje ima svoj cilj. Ako nema ništa veće od života, on može biti potpuno prazan i postati depresivan i besmislen.
U čemu je svetost života?
Namjera, kao i razlog stvaranja života je sveta, jer dolazi od samoga Boga. Upravo nas to duboko povezuje s Bogom. Život je stvoren da ispuni svoj plan. وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ
“Stvorio sam džine i ljude ni za što drugo osim da Mi mogu služiti.”
Kako se služi Gospodar? Služi se tako sto se život stavi u službu činjenja dobra drugom čovjeku putem volontiranja i angažiranja na takozvanom “trećem mjestu”. Dom je “prvo mjesto” a posao “drugo mjesto”. Urbana sociologija sada predlaže “treće mjesto” kako bi se pažnja usmjerila na ulogu koju to mjesto ima u izgradnji zajednice. U našem slučaju treće mjesto je džamija, islamski centar, tekija, mesdžid. Tu volontiramo dajući sebe za dobrobit zajednice, bez očekivanja da nam se na učinjenu uslugu odgovori protuuslugom.
Prava svrha života
Mi ne štujemo život, mi štujemo Stvoritelja života. Stoga moramo saznati šta život čini vrijednim življenja. Šta je to što opravdava čak i žrtvovanje vlastitog života kako bi se ispoštovala svrha života i onog što dolazi nakon života na ovom svijetu?
Patrick Henry održao je svoj najpoznatiji govor kada je rekao: “Dajte mi slobodu ili mi dajte smrt!”
Iako zvuči prihvatljivo, nije sasviim ispravno. On je ovo rekao Amerikancima kada je trebalo podići moral i odlučno krenuti u borbu protiv Britanaca. Ali, i bez slobode, vjernikov život je značajan. Njegovo disanje je obožavanje. Osim toga, nada nikada ne umire.
Dug život je poželjan samo ako je produktivan. Produktivan život, dobar je život. Pitanje nije biti ili ne biti, nego kako i zašto biti. Daj nam Bože da razumijemo razlog zašto živimo kako bismo izbjegli životarenje lišeno smisla.
Iskoristi život prije smrti
Govoriti o voluntarizmu u islamu zapravo je govor o onom dijelu hadisa u kojem se kaže: “Iskoristi život prije smrti.”
Depresiju izaziva dvoje: kad nikom potreban nisi i kad za svim u potrebi jesi. Vjernik ne može dospjeti u situaciju da bude depresivan, jer Bog ga uvijek “treba”. Treba ga da u Njegovo ime (fi sebilillah) do posljednjeg daha radi na dunjaluku – da zaradi vječnu sreću na ahiretu. Musliman i muslimanka moraju znati da samo angažiranim radom na dunjaluku mogu značajnije unaprijediti svoj položaj na ahiretu.
Bog nas tome poziva kada u Kur’anu kaže:
“O vjernici, odazovite se Allahu i Poslaniku kad od vas zatraži da činite ono što će vam život osigurati; i neka znate da se Allah upliće između čovjeka i srca njegova, i da ćete se svi pred Njim sakupiti.” (El-Enfal, 24)
Želimo li imati život, a ne samo puku egzistenciju, odazivati ćemo se Allahu i Poslaniku, volontirajući za one vrijednosti koje će biti usmjerene na korist Njegovih robova. Vjernik nikada ne gubi iz vida činjenicu da ga Allah i Poslanik trebaju te ga pozivaju da bude krojač vlastite sreće – vječne sreće. Allah nas je stvorio sa svrhom, a to kako se ta svrha ispunjava najbolje nam je pokazao Njegov odabrani miljenik Muhammed, a. s..
Budimo ubjeđeni da smo sa svrhom stvoreni i da smo za tu svrhu potrebni. Sa ubjeđenjem će doći i inspiracija. Ubjeđenje je važnije od inspiracije, jer ona dođe trenutno i ne traje dugo ako nije praćena ubjeđenjem. Zato Allah u ovom ajetu naglašava da znamo da ćemo se pred Njim skupiti i da u to budemo duboko ubjeđeni. Um je objektivan, a emocija subjektivna.
Najposlije, nema novca kojim se može platiti volonter, jer volonter je neprocjenjivo blago. On ne radi da ga ljudi plate, on radi da stekne Božije zadovoljstvo. Egzistenciju održavamo onim što dobijamo, a život onim što dajemo. Tako nekako je govorio Čerčil. Osim toga, ne daje se samo novac, zlato i srebro, nego se daje i rad, energija, znanje, požrtvovnost, ljubav, ljubaznost. Volontiranje je ljubav u pokretu, ljubav u akciji.
dr. Senad-ef Agić
SABAH Chicago