Search
Close this search box.

Hutba: Propis sadekatul fitra

Slava i hvala pripadaju Uzvišenom Allahu, Gospodaru svjetova a salavat i selam, mir i spas Poslaniku, a.s., njegovoj časnoj porodici, svim njegovim ashabima i vjernicima koji gaslijediše, slijede i  slijedit’ će sve do Sudnjeg Dana, na tom putu čineći dobro i navraćajući da se čini dobro a odvraćajući od zla.

Poštovana braćo i cijenjene sestre, jedna od blagodati ali i propisa mjeseca ramazana je i propis davanja sadekatul fitra. Sadekatul fitr zvan još i zekatul fitr je vremenski ograničena vrsta obaveznog davanja vjernika muslimana koja za razliku od zekata nije ograničena samo na one koji imaju mnogo više od ostalih nego je dužnost svih muslimana i  muslimanki. Zato se kaže da je nisab za sadekatul fitr onoliko koliko iznosi sadekatul fitr.  

Allah dragi svojim propisima, obavezama koje nam je u dužnost stavio veliku pažnju posvećuje čišćenju vjernika i njegovih postupaka jer samo najčišće i najiskrenije postiže najveću vrijednost kod dragog Boga. Propis čišćenja tijela kupanjem je propis, obaveza, a ne dobrovoljni čin koji čovjek ima slobodu zanemariti. Propis uzimanja abdesta ili vjerskog čišćenja kako bi se moglo obaviti namaz kao najvažniji i najfrekventniji ibadet je propis koji ponajviše govori o nasušnoj potrebi čišćenja. Pročišćavanje iskrenosti nauma-nijjeta je nešto što razlikuje licemjera i iskrenog vjernika i zapravo govori da i naše najskrivenije namjere u djelima moraju biti čiste i nevine kako bi djela vrijedila kod dragog Boga. Čak i imovina koju stičemo iako je imamo obavezu na halal način sticati ipak i ona mora proći dodatno pročišćavanje godišnjim izdvajanjem zekata kako nebi u imetku kojim hranimo svoju porodicu ostalo nimalo primjese zabranjenog, nečistog. Na kraju ne čudi što dragi Bog traži da i  post kao ibadet na posebnom vrijedovnom mjestu, ibadet posebno drag Uzvišenom kako bi stigao do Njega bude očišćen od primjesa svega što bi moglo naštetiti njegovoj vrijednosti. To finalno „glancanje“ posta činimo davanjem sadekatul fitra.

Davanje sadekatul fitra nije samo socijalna obaveza imućnih, nego prilika da i oni najsiromašniji osjete ponos davanja, jer su i oni dužni izdvojiti sadekatul fitr pa makar iz onoga što su dobili od drugih kao zekat  ili sadekatul fitr ali će i oni bar jednom u godini biti gornja ruka. To im daje i osjećaj važnosti jer dragi Bog i od njih traži da neštp udijele drugom. I u njihovom skromnom posjedu ima nešto što mogu podijeliti s drugima, pa makar taj jednodnevni skromni obrok. Znamo u stvarnosti da su oni najsiromašniji zapravo i najdarežljiviji jer vrlo rado s drugim podijele ono što su i sami dobili. Divan li je Gospodar koji uzdiže oštećene i  od društva omalovažene siromahe na ovakav način. Čak će  i dijete dati sadekatul fitr ili njegov staratelj za njega iako nije imalo obavezu da isposti mjesec ramazana. Od obaveze sadekatul fitra je izuzet samo onaj siromah ko do roka davanja sadekatul fitra, odnosno prije ramazanskog bajram namaz ne bude imao ni toliko koliko mu treba hrane za prvi dan bajrama a to se zapravo odnosi na siromaha koji nema nigdje ništa. Da nam dragi Bog pomogne da ako u našem vremenu i prostoru se pojavi takav siromah budemo sposobni pronaći ga i pomoći mu!

Sadekatul fitr je uspostavljen kao obaveza muslimanima u mjesecu Ša’banu, druge godine po Hidžri. Poslanik je u hadisima kao iznos sadekatul fitra, spomenuo mjernu jedinicu najmanje jedan sa’ što iznosi četiri pregršti hurmi ili ječma odnosno koliko je potrebno hrane jednoj odrasloj osobi za jedan dan. Svakako da se ulema složila da se zekat može dati i u novcu a najmanji iznos sadekatul fitra za područje Sjeverne Amerike je $10 po osobi. Razumijemo da različite osobe imaju i različite iznose troškova jednodnevne hrane, pa se preporučuje da svako da sadekatul fitr u iznosu njegovih uobičajenih dnevnih potreba za hranom. Sadekatul fitr, ponavaljamo su dužni dati svi i odrasli i maloljetni, čak će roditelji izdvojiti i sadekatul fitr za svoju bebu a neki preporučuju i davanje sadekatul fitra za još nerodjene bebe (spominje se da je to radio hazreti Osman, r.a.). Potrebno je dati sadekatul fitr i za muslimana koji preseli u ramazanu. Iz obaveznosti  izvršenja različitih vjerskih propisa su izuzete različite kategorije osoba a samo jedna kategorija je izuzeta, iz davanja sadekatul fitra a to su oni koji nemaju iznos sadekatl fitra, teški siromasi koji nemaju nigdje ničega. Ovo govori o važnosti sadekatul fitra u islamu pa propis sadekatul fitra, predstavlja propis kojim je obavezan najveći broj muslimana.

Ne samo da je propisom davanja sadekatul fitra obavezano najviše kategorija vjernika nego je sadekatul fitr i vremenski vrlo ograničen propis. Naime, sadekatul fitr se može dati od prvog dana mjeseca ramazana a ova obaveza se mora izvršiti prije klanjanja ramazanskog bajram namaza. Po hadisima Poslanika, a.s., ako se sadekatul fitr da poslije spomenutog roka on predstavlja običnu sadaku i tako će se čovjeku i računati ali će imati i grijeh zbog neizvršenja obaveze sadekatul fitra. Podlsnik, a.s. je rekao: „Ko dadne sadekatul fitr prije bajram namaza bit će to sadekatul fitr koji je kod Allaha primljen, a ko dadne poslije bajram namaza, to je obična sadaka.“

Na kraju, da spomenemo da sadekatul fitr pripada onim kategorijama kojim pripada i zekat a o tome treba da vodi brigu Bejtul mal Islamske Zajednice muslimana koji i prikuplja zekat i sadekatul fitr.

Molimo Uzvišenog Gospodara da nam oprosti grijehe koje počinismo i spriječi nas da počinimo nove, da očisti naša srca i naša djela iskrenošću nijjeta, da očisti naše imetke zekatom a naš post sadekatul fitrom pa da pred Njeg stanemo čisti i blistavi, da On bude ponosan nama pred svim ostalim svojim stvorenjima, amin.

Muris ef. Neimarlija
Glavni imam Medžlis 3 – Northeast

Posljednje vijesti

KALENDAR DOGAĐAJA

29. December 2023.