Search
Close this search box.

Propisi vezani za fidju

22. april 2022. / 21. ramazan 1443. h.g.

Hvala Allahu na zdravlju pa smo u mogućnosti da ispostimo ramazanske dane a hvala Mu posebno na milosti olakšica za one koji ne mogu postiti ramazanske dane, pa zbog svoje nemogućnosti neće biti uskraćeni nagrade za post.

Uzvišeni Gospodar je odredio neke vjerske obrede koji mogu biti poteškoća pojedinim vjernicima ali je iz Svoje neizmjerne Dobrote i Milosti objavio i da nas ne obavezuje mimo naših mogućnosti, odnosno da ne stavlja na nas terete koje ne možemo ponijeti.

Ramazanski post je obaveza većini muslimana ali postoje i grupe vjernika koji imaju izgovor da ne poste dane ramazana.

Opravdanja zbog kojih neko može mrsiti dane ramazana možemo podijeliti u privremena i trajna opravdanja ili privremeni i trajni izgovori za mršenje dana ramazana.

Privremena opravdanja ili izgovori su oni zbog kojih su vjernik ili vjernica dužni da naposte propuštene dane posta bez obaveze keffareta odnosno bez obaveze kazne koja postoji za one koji neopravdano mrse dane ramazana (keffaret ili kazna za neopravdano mršenje je 60 dana uzastopno postiti nakon ramazana). Od privremenih opravdanja su putovanje (kada je vjernik da teškom i iscrpljujućem putovanju), bolest (bolest koja bi se pogoršala ako bi osoba postila), hajz i nifas (kada su žene u danima mjesečnice ili u postporođajnom oporavku) trudnoća i dojenje, bojazan za život, i sl. Osobe koje imaju neka od privremenih opravdanja za izostavljanje posta će isti broj dana napostiti poslije ramazana.

Stalno opravdanje i izgovor za izostavljanje posta u danima ramazana imaju osobe koje boluju od teških hroničnih bolesti za koje ne postoji nada za skoro izlječenje pa tako ne postoji ni nada da će oni nekada imati dovoljno snage tijela da naposte propuštene dane posta. Stalni izgovor, takodjer, imaju i oronuli starci i starice koji nemaju snage ni moći da izdrže tegobu posta.

Ove dvije vrste vjernika koji nisu u stanju postiti i ne postoji nada niti izgled da će ikada smoći snage i zdravlja da poste dane ramazana će na ime propuštenih dana posta dati fidju,

Fidja je naknada za propuštene dane posta a ona je zamjena za svaki post koji je po sebi obavezan a dvije vrste su takvog posta: ramazanski post i zavjetni post (post osobe koja se zavjetuje Bogu da će postiti određeni broj dana).

Fidja iznosi koliko iznosi i sadekatul fitr za svaki propušteni dan posta. Pa tako osoba koja je propustila svih 29 ili 30 dana posta će dati 29 ili 30 iznosa sadekatul fitra (naprimjer ako neko plaća sadekatul fitr u iznosu od $10, za propušteni post će uplatiti fidju u iznosu od  $290 ili $300 u zavisnosti koliko dana je ramazan trajao te godine). Onaj čiji sadekatul fitr iznosi više će dati i fidju srazmjernu vrijednosti njegovog sadekatul fitra za propuštene dane posta.

Ako je neko postio nekoliko dana ramazana pa u toku ramazana obolio od teške hronične bolesti, on će uplatiti fidju samo za one dane koje nije uspio postiti i koje više neće moći nadoknaditi.

Fidju će platiti i osoba koja nije bolovala od teške bolesti nego je mrsila iz privremenih opravdanih razloga (iz prve grupe opravdanja) ali je poslije obolila od smrtne bolesti pa je shvatila da neće uspjeti nadoknaditi propuštene dane posta. Takva osoba će oporučiti da se iz njegova imetka plati fidja za propuštene dane posta pa makar to bilo i poslije ramazana. Ako to oporuči a nije ostavio imetak njegovi nasljednici nisu obavezni da ispune ovu oporuku ali je lijepo da je ispune ako su u mogućnosti.

Onaj ko daje fidju ima pravo da fidju da na početku, tokom ramazana ili na kraju ramazana.

Fidja se daje onim kategorijama kojima se može dati i zekat.

Vrlo važno je napomenuti da osoba koja je siromašna pa nije u mogućnosti da da fidju nije ni obavezna da je daje, jer Allah ne obavezuje vjernika mimo njegovih mogućnosti.

Vrijedno je napomenuti da je nemoguće namiriti izgubljenu nagradu za propuštene dane posta osobe koja namjerno mrsi ali osobe koje mrse sa opravdanjem će imati, inšallah, obećanu nagradu postača bez ikakvog umanjivanja pa se ne trebaju zbog toga žalostiti.

Takodjer je vrlo važno napomenuti da osobe koje imaju opravdanje da ne poste dane ramazana su obavezne da, iz poštovanja prema ramazanu, ne mrse javno! Nažalost primjetan je trend na društvenim mrežama kako neke osobe koje iz opravdanih razloga (kao što je hajz) mrse javno, konzumiraju hranu i piće jer, po njima, imaju opravdanje za to. Moramo istaći da javno konzumiranje hrane i pića u danima ramazana pa i osobama koje imaju izgovor i opravdanje nije od islamskog edeba i kulture.  

Molimo Allaha da nam podari snage da ispostimo preostale dane ramazana a da ne uskrati Svoju nagradu onima koji imaju opravdanje da ne poste dane ramazana.

Muris-ef. Neimarlija
Glavni imam medžlisa 3 – Sjeveroistok

Posljednje vijesti

KALENDAR DOGAĐAJA